روزنامه های کابل: سه شنبه، ۲ حوت
نوشته شده توسط : lsdf

موضوع مصالحه با طالبان و سفر اخیر حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان به پاکستان، از موضوع های عمده مورد بحث روزنامه های چاپ امروز کابل است.

هشت صبح اظهارات اخیر جان مک کین، رئیس کمیته نظامی مجلس سنای آمریکا در باره گفتگو با گروه طالبان را بررسی کرده و آن را تلاشی در راستای مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا دانسته است.

اخیرا این سناتور آمریکایی گفته که از گفتگو با طالبان حمایت می کند، اما آمریکا در این گفتگوها از موضع "ضعیفی" وارد شده است. او تاکید کرده که گفتگو با این گروه زمانی پیامد مثبت دارد که در میدانهای نبرد هم پیروزیهایی وجود داشته باشد.

هشت صبح افزوده که هر بار آمریکایی ها در باره جنگ یا مذاکره با طالبان سخن می گویند، سود بردن از آن در انتخابات ریاست جمهوری را در نظر دارند و به واقعیت های افغانستان کمتر توجه می کنند. نویسنده تاکید کرده که موضوع مصالحه با طالبان باید از چهارچوب چنین بازی سیاسی و انتخاباتی بیرون شود.

به باور نویسنده، حالا که مذاکره با گروه طالبان در ظاهر امر هم از حمایت دولت افغانستان و هم کشورهای همسایه و حتی کشورهای غربی برخوردار است، گروه بزرگی از مردم افغانستان نگران پیامدهای این گفتگوها و آینده خود هستند. به نظر نویسنده مردم نگرانند که با آزادی شان "بازی" نشود.

هشت صبح در ادامه تاکید کرده که نباید این نکته از نظر دور باشد که در مصالحه با طالبان، احترام به دستاوردهای ده سال گذشته و ارزشهای دموکراتیک و حقوق بشری از جانب این گروه باید شرط اصلی باشد. نویسنده افزوده که اگر به این نگرانی ها پاسخ داده نشود، دلیلی برای دل خوش کردن به مذاکره با طالبان وجود نخواهد داشت.

روزنامه وحدت با اشاره به خبر جلوگیری از انتقال بیش از ۴۰ کودک از شرق افغانستان به پاکستان، نوشته که استفاده از کودکان در عملیات انتحاری، از تاکتیکهای تروریستها است و باید با این امر به عنوان "تاکتیک دشمن" برخورد شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله/کشور روز اول حوت/اسفند اعلام کرد که قاچاقچیان این کودکان را "برای دادن شستشوی مغزی در مدرسه های پاکستان قاچاق می کردند تا آنها را دوباره به صفت دشمنان مردم افغانستان از سوی بیگانگان به افغانستان بفرستند." به گفته او، چهار تن در این مورد بازداشت شده است.

سرمقاله نویس وحدت مدعی است که در ده سال اخیر "هزاران کودک" از مناطق جنوبی و شرقی افغانستان با ارعاب، فریب و ربودن به مدارس دینی در مناطق قبائلی پاکستان منتقل شده و شست و شوی مغزی داده شده اند تا برای انجام حملات انتحاری دوباره به افغانستان فرستاده شوند.

روزنامه افزوده که انتقال دسته های زیادی از این کودکان از دید نهادهای امنیتی افغانستان بدور می ماند و در مواردی هم حامد کرزی، رئیس جمهوری با کودکان بمبگذار انتحاری برخورد احساسی و عاطفی کرده و آنهایی را که بازداشت شده، با پاداش مادی آزاد کرده است.

روزنامه وحدت در ادامه تاکید کرده که حکومت باید با عاملان این تاکتیک جنگی، به عنوان کسانی برخورد کند که قواعد جنگ را زیر پا کرده اند. نویسنده معتقد است که جلوگیری از اجرای این تاکتیک نیازمند نگاه سیاسی و عقلانی است تا زمینه سربازگیری طالبان محدود شود.

ماندگار در سرمقاله خود با عنوان "هشدار وزیر دفاع را جدی بگیرید" نوشته که اعلام طرح کاهش نیروهای مسلح افغانستان تا یک سوم در حالی که بحث وارد کردن طالبان به بدنه قدرت مطرح است، خبر خوشی نیست و اجرای این طرح خطرهایی را به دنبال خواهد داشت.

اخیرا در نشست وزیران دفاع پیمان ناتو موضوع کاهش نیروهای مسلح افغانستان تا یک سوم پس از سال ۲۰۱۴ میلادی مطرح شده است، اما عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع افغانستان نسبت به این طرح واکنش نشان داده و آن را فاجعه آفرین خوانده است.

نویسنده ماندگار معتقد است که هر چند این طرح به دلیل سنگینی هزینه مالی حمایت از این نیروها، که بالغ بر ۴.۱ میلیارد دلار در سال می شود، ارائه شده، اما احتمال دارد که بیشتر ناشی از "نگاه سیاسی" باشد که با تعاملات پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان ارتباط داشته باشد.

بر اساس تحلیل این روزنامه، اگر قرار باشد که آمریکا واقعا افغانستان را در این سال ترک کند، این امر به معنای آن است که مدیریت سیاسی و نظامی افغانستان به دست پاکستان سپرده شود و طرح کاهش نیروهای مسلح افغانستان هم می تواند در همین راستا ارائه شده باشد.

ماندگار در ادامه پرسیده که اگر این طور نیست، چگونه ممکن است در کشوری که نیازمند افزایش نیروهای مسلح خود است، به یک باره در شمار نیروهای موجود آن کاهش به عمل آید. به نظر این روزنامه، اجرای چنین طرحی منجر به فلج شدن نهادهای امنیتی افغانستان خواهد شد.

روزنامه های دولتی اظهارات حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در ارتباط با سفر اخیرش به پاکستان را در مطالب اصلی خود بازتاب داده و از قول او نوشته اند که این سفرش در ده سال گذشته از لحاظ اهمیت "بهترین" بوده است.

انیس نوشته که آقای کرزی هم در نشست شورای وزیران و هم در دیداری با اعضای شورای عالی صلح در کابل گفته که گفتگوهای او با مقامها و رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان "واضح و صریح" بوده است. آقای کرزی خبرهای منتشر شده مبنی بر پرتنش بودن این گفتگوها را تکذیب کرده است.

رئیس جمهوری افغانستان انتشار این خبرها در رسانه ها را "تبلیغات" خوانده و تاکید کرده است که او در این سفر در باره "حقایق" گفتگوهای "صمیمی، شفاف و قناعت بخش" داشته است، اما توضیح نداده که این "حقایق" چه بوده است.

انیس در گزارش خود نوشته که حامد کرزی از دستگیری دو تن در ارتباط با ترور برهان الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین و رئیس سابق شورای عالی صلح افغانستان در پاکستان اظهار خرسندی کرده و ابراز امیدواری کرده که تلاشهای بیشتری در جهت بازداشت عاملان قتل او به خرج داده شود.





:: برچسب‌ها: سیاتل , قدیمی , برلین ,
:: بازدید از این مطلب : 745
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: